روش جایگزین فرانچایز چیست ؟
علاوه بر فرانچایز، دو روش دیگر نیز وجود دارد که کسب و کارها بازار و کانال های توزیع خود را گسترش می دهند:
روش توزیع
در روش توزیع، توزیع کننده معمولا:
· دارای یک رابطه قراردادی با تامین کننده است
· از تامین کننده بصورت عمده خرید کرده و در تعداد کوچکتر بفروش می رساند
· با بازار و مشتریان محلی آشنایی دارد
· می تواند با شرکت های دیگر بجز تامین یا تهیه کننده هم داد و ستد داشته باشد.
· ممکن است همانند فرانچایز پشتیبانی و آموزش را از تامین یا تهیه کننده دریافت نکند. تشکیلات برخی از توزیع کنندگان مثل فرانچایزها هستند و برعکس ، یعنی یک فرانچایز گیرنده که دارای اختیار زیادی در اجرای کسب و کار خود است می تواند مثل یک توزیع کننده مستقل باشد. یک توزیع کننده هم می تواند تحت تاثیر بسیاری از کنترل های تامین یا تهیه کننده قرار گیرد و همانند یک فرانچایز گیرنده عمل کند.
برخی شرکت های معروف سیستم توزیع عبارتند از :
روش لایسنس ( مجوز )
در روش لایسنسیگ به متقاضی لایسنس اجازه داده می شود که در ازای پرداخت مبلغی حق استفاده از نشان تجاری لایسنس دهنده را داشته باشد. بر خلاف سیستم فرانچایز که فرانچایز دهنده کنترل قابل توجهی را بر روی عملکرد فرانچایز گیرنده دارد، لایسنس دهنده ها عمدتا علاقه مند به دادن حق امتیاز بیشتر و نظارت بر استفاده از آنها بجای تاثیر گذاری بر عملکرد کسب و کار ها هستند.
درباره این سایت