اصطلاحات معمول در فرانچایز چه کلماتی هستند؟
· مدل کسب و کار فرانچایز: این مدل از فرانچایز نه تنها شامل محصول، خدمات و نشان تجاری می شود بلکه روش کامل انجام کسب و کار همچون برنامه بازاریابی و عملکرد را نیز در برمی گیرد.
· سند افشا: که بعنوان FDD یا سند افشا فرانچایز نیز شناخته می شود. سند افشا اطلاعاتی را راجع به فرانچایز دهنده و سیستم فرانچایز در اختیار قرار می دهد.
· FDD: قالب سند افشا فرانچایز است که اطلاعاتی را درباره فرانچایز دهنده و سیستم فرانچایز به فرانچایز گیرنده می دهد.
· فرانچایز: مجوزی است که رابطه بین فرانچایز دهنده و گیرنده را که شامل استفاده از علامت تجاری، تعرفه ها، پشتیبانی و کنترل است را بیان می کند.
· قرارداد فرانچایز: یک توافق نامه مکتوب بین فرانچایز دهنده و گیرنده است که برای هر طرف مشخص می کند موظف به انجام چه کاری است.
· فرانچایز گیرنده: شخص یا شرکتی که از فرانچایز دهنده حق انجام کسب و کار تحت علامت یا نام تجاری او را دریافت می کند.
· فرانچایزینگ: مدلی از گسترش کسب و کار که بوسیله مجوز علامت تجاری، پرداخت تعرفه ها، و کمک و/یا کنترل قابل توجه مشخص می شود.
· فرانچایز دهنده: شخص یا شرکتی که مجوز استفاده از علامت یا نام تجاری خودش را به متقاضی فرانچایز می دهد.
· گیرنده فرانچایز توزیع محصول: نوعی از فرانچایز که در آن فرانچایز گیرنده فقط اقدام به فروش محصول فرانچایز دهنده بدون استفاده از روش انجام کسب و کار او می کند.
· حق امتیاز: یک پرداخت همیشگی توسط فرانچایز گیرنده به فرانچایز دهنده، که معمولا بر اساس درصدی از فروش فرانچایز گیرنده می باشد.
· علامت تجاری: علائم، نام تجاری و لوگو که معرف فرانچایز دهنده بوده و مجوز استفاده از آن به فرانچایز گیرنده داده شده است.
درباره این سایت